Partnercontent

Er staat veel op het spel voor het Europese autoherstel

Er staat veel op het spel voor het Europese autoherstelDe Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) heeft haar jaarlijkse Pocket Guide gepubliceerd, waarin een overzicht wordt gegeven van de auto-industrie in de EU, met inbegrip van de meest recente sectorspecifieke gegevens over werkgelegenheid, voertuigproductie en -verkoop, verkeersveiligheid, O&O, het milieu en handelsstromen. Nieuwe gegevens in deze publicatie bevestigen dat de auto-industrie een belangrijke pijler van de Europese economie is, en als zodanig van vitaal belang is voor het bredere herstel van het continent na Covid-19. De omzet van de auto-industrie vertegenwoordigt immers meer dan 7% van het totale BBP van de EU.

"De autofabrikanten worden nu helaas geconfronteerd met zeer sterke tegenwind in de nasleep van de coronaviruscrisis, die onze sector met een ongekende kracht heeft getroffen", aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA. "In het belang van de economische gezondheid van het continent roepen wij de Europese en nationale beleidsmakers op om hun politieke, economische en praktische steun aan onze industrie dringend op te voeren. Het is tijd om woorden om te zetten in daden en om pragmatische oplossingen te vinden die ons helpen de storm te doorstaan."

Voornaamste bevindingen in de 2020-2021 editie van de Automotive Industry Pocket Guide:

  • Het auto-ecosysteem biedt werk aan 14,6 miljoen Europeanen, wat neerkomt op 6,7% van de totale werkgelegenheid in de Europese Unie.
  • Met 2,7 miljoen mensen die in 226 fabrieken in de EU werken aan de productie van voertuigen, is de auto-industrie goed voor 8,5% van de totale werkgelegenheid in de industrie in de regio.
  • In 2019 werden bijna 18 miljoen voertuigen 'in Europa gemaakt', wat neerkomt op 20% van de wereldwijde voertuigproductie.
  • 5,6 miljoen van deze voertuigen werden over de hele wereld geëxporteerd, wat de EU vorig jaar een handelsoverschot van 74 miljard euro opleverde.
  • De auto-industrie is met een jaarlijkse investering van 60,9 miljard euro (+6,1% ten opzichte van het voorgaande jaar) veruit de grootste uitgavenpost voor O&O in de EU, oftewel 29% van de totale uitgaven van de regio.
  • Europa loopt ook voorop in de wereld als het gaat om zelfrijdende voertuigen, die verantwoordelijk zijn voor een derde van alle wereldwijde octrooiaanvragen.
  • Er rijden momenteel 313 miljoen voertuigen op de Europese wegen. Deze voertuigen zorgen er niet alleen voor dat mensen en goederen vrij over het continent kunnen rijden, maar zijn ook een belangrijke bron van overheidsinkomsten, die jaarlijks meer dan 440,4 miljard euro aan belastingen opleveren.

De Europese auto-industrie bevindt zich echter in een uiterst moeilijke situatie. De autofabrikanten hebben hun ontwikkelingscentra en productielocaties in de EU gedurende gemiddeld 30 werkdagen moeten sluiten, wat tot nu toe heeft geleid tot een productieverlies van meer dan 2,4 miljoen motorvoertuigen. En met het oog op de toekomst wordt verwacht dat de autoverkoop in 2020 met een recordbrekende 25% zal krimpen. Huitema: "Wij zijn vastbesloten om samen te werken met beleidsmakers in Brussel en de EU-lidstaten om ervoor te zorgen dat onze sector kan overleven en zich kan herstellen - en zo de werkgelegenheid, de productie en de toekomstige investeringen te beschermen."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

ACEA

NERVIERSLAAN 85, BRUSSEL (ETTERBEEK) 1040Meer info
Fossiel aangedreven personenwagensKleine bestelwagens (<2 t)Middelgrote bestelwagens (2-3 t)Grote bestelwagens (>3 t)Pick-upsHybride personenwagensLichte vrachtwagens (<16t)Fossiel aangedreven vrachtwagensZware vrachtwagens (>16t)
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine