Management services Partnercontent

Afkoeling markt tweedehandswagens tijdens warme augustusmaand

Het blijft een kwakkeljaar voor de tweedehandsmarkt met inschrijvingen die maand na maand onder het niveau blijven van het weliswaar goede jaar 2021. In augustus daalde de markt opnieuw, met -10,1% ten opzichte van augustus 2021 en met -14,5% ten opzichte van augustus 2020. Er werden afgelopen maand augustus 52.043 occasies ingeschreven, een daling met 5.871 eenheden tegenover dezelfde maand in 2021. Over de eerste acht maanden gaat de tweedehandsmarkt er nu -10,7% op achteruit, met een gecumuleerd verlies van -51.690 stuks. Volkswagen blijft aan de kop als meest populaire tweedehandsmerk, gevolgd door BMW, Opel, Mercedes en Peugeot.

Leeftijd tweedehandswagens
Leeftijdsverdeling tweedehandswagens

Opvallend is verder dat de inschrijvingen van nieuwe personenwagens het in augustus beter deden dan de tweedehandsmarkt: +7,0% en dat is voor het eerst een stijging sinds mei vorig jaar. Er werden terug meer nieuwe wagens geleverd, maar er is weinig interesse in de showrooms en over het hele jaar blijven ook de nieuwe wagens in het slop met een daling van -12,7% ten opzichte van de eerste acht maanden van 2021.

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “We hebben een historisch droge en warme zomer achter de rug maar de tweedehandsmarkt voor personenwagens is in augustus helaas verder afgekoeld: het aantal inschrijvingen daalde met -10,1% tot 52.043 stuks waardoor de markt over de eerste acht maanden -10,7% minder presteerde. Het verschil met vorig jaar loopt zo al op tot 51.690 eenheden. Door de sterk stijgende levensduurte en het dalende consumentenvertrouwen merken we in de sector minder interesse en minder showroombezoek. De situatie wordt nog verergerd door het lage aanbod aan jonge occasies met een lage kilometerstand zodat de prijzen in dat segment hoog blijven. Zolang de levering van nieuwe wagens aan particulieren en bedrijven niet herneemt en er daarnaast ook meer wagens uit leasing- en rentingparken worden vrijgegeven, zal deze situatie nog wel even blijven voortduren. Over diezelfde eerste acht maanden deed de nieuwmarkt het procentueel nog slechter (-12,7%) maar in de maand augustus werden er wel +7% meer nieuwe wagens ingeschreven: een gevolg van verhoogde leveringen, terwijl het anderzijds bijzonder kalm blijft in de showrooms. Van een echte kentering kunnen we dus nog niet spreken.”

grafiek marktveranderingen
Evolutie tweedehandsinschrijvingen in 2022 tot op heden

Enkele grote tweedehandsverkopers gaven ons alvast wat interessante inzichten mee.

Simon Bossuyt, Dex: “Over het algemeen waren de laatste twee maanden wat moeilijker: er komt minder volk in de showrooms en daardoor daalt ook de verkoop. We merken dat we voor klanten nog net dat extraatje moeten doen om de verkoop te kunnen afronden. Ten opzichte van vorig jaar verkopen we minder nieuwe wagens en meer oudere tweedehandswagens met meer kilometers op de teller. Het blijft hard werken om een aantrekkelijk aanbod voor de klant te vinden.”

Ivo Willems, Cardoen: “We merken dezelfde problemen als de vorige maanden: er zijn minder jonge occasies te vinden en dat doet zich voelen in een minder jong aanbod in onze showrooms. Het was dit jaar een hete zomer maar de tweedehandsmarkt koelt duidelijk af. Ook online: we leerden uit een studie dat het online zoekgedrag voor de aankoop van een auto flink is gedaald ten opzichte van vorig jaar.”

Bij de merkverdelers horen we eenzelfde verhaal, plus leveringsproblemen voor de nieuwe wagens.

Henri de Hemptinne, CIAC Ford & Toyota: “De inschrijvingen van nieuwe wagens waren positief in augustus, maar de verkoop is problematisch laag: het was erg kalm in de showrooms, zowel bij nieuwe als tweedehandswagens. De leveringstermijnen van bestelde nieuwe wagens verslechteren momenteel helaas nog en het wordt ook steeds moeilijker om tweedehandswagens te vinden, waardoor we ons zelfs verplicht zien om oudere en licht beschadigde wagens in te kopen. We merken wel dat de prijzen van tweedehandswagens momenteel niet meer stijgen.”

grafiek inschrijvingen 2dehands per gewest
Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling 1% uitwisselen
 

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven stevig op kop van de best verkochte merken tweedehandse personenwagens, terwijl Opel haasje-over speelt met Mercedes en Peugeot.

De meest populaire modellen in juli waren de VW Golf (2.293 ex.) en VW Polo (1.781 ex.), gevolgd door de Opel Corsa (1.266 ex.), BMW 3-reeks (1.214 ex.) en de Ford Fiesta (1.202 ex.).

Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels waardoor er nu al een flink verschil kan genoteerd worden in het voordeel van benzine: benzine 52,1% vs. diesel 40,5%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam, maar blijft voorlopig nog relatief klein met een totaal van 7,4%. Het aandeel van de hybridewagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybridewagens als de plug-ins en de mild hybrids) stijgt voor het eerst weliswaar boven de 5% (5,4%), terwijl er 1,6% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt. Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen inmiddels zo’n 41,5% (17,0% HEV incl. mild hybrids; 14,5% PHEV en 10,0% full EV) van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride- en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maken op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt, maar zeker groeiend is.

Grafische voorstelling evolutie brandstofgebruik
Bij de tweedehandswagens noteren we de verdere daling van het aantal diesels

De tweedehandsmarkt is vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen, terwijl het aandeel bedrijfswagens op tweedehands beperkt blijft tot 10%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen, en dat zij vaak interesse hebben in occasie-hybridewagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 53% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, identiek ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië (37%) en Brussel (10%) onderling  1% uitwisselen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine