Particulieren zorgen voor boost in elektrische autoverkoop
Tweedehandsmarkt blijft groeien boven nieuwe voertuigmarkt
De inschrijvingscijfers van de automarkt legden in mei 2024 heel wat verschillende nuances bloot. Terwijl het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s met 5,9% daalde, groeide het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens met 4,3%. Het elektrische segment doet het ook uitstekend, met interessante verschillen tussen gewesten en sectoren. Zo werden in mei 2024 opmerkelijk meer elektrische voertuigen gekocht door (Vlaamse) particulieren.
Verdere daling van het aantal nieuwe inschrijvingen
In vergelijking met vorige maand (-0,4%), daalde ook in mei 2024 het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s verder met 5,9%. In totaal werden 38.907 nieuwe wagens geregistreerd, tegenover de 41.359 inschrijvingen in mei 2023. Deze afname is vooral opmerkelijk binnen het segment van bedrijfswagens. Toch moet deze daling gerelativeerd worden door de langetermijngroei van de markt doorheen de eerste vijf maanden van dit jaar (+0,5%). In vergelijking met 2022 is daar nog een opmerkelijkere stijging te zien van 33,4%.
Particulieren geven elektrische markt een boost
De markt voor elektrische voertuigen, zowel nieuw als tweedehands, floreert in België. Zo steeg het totale marktaandeel tijdens de eerste vijf maanden van 2024 van 17,6% naar 25,9%. Toch zijn er enkele interessante verschillen merkbaar tussen diverse gewesten en sectoren. Particulieren kochten bijvoorbeeld aanzienlijk meer nieuwe en tweedehands elektrische voertuigen aan. Met name in Vlaanderen is deze sector goed voor 81,4% van de nieuwe elektrische registraties en 76% van de tweedehandse.
Inschrijvingen voor nieuwe elektrische wagens
Wat het nieuwe aandeel elektrische wagens betreft, registreerden particulieren maar liefst 96,5% meer voertuigen tijdens de eerste vijf maanden van 2024. Het aantal steeg van 3.752 inschrijvingen naar 7.349 eenheden. Vooral Vlaanderen nam hierbij het merendeel van de registraties voor zijn rekening (5.980 eenheden). Terwijl dit segment in 2023 nog 68,6% (2.572 eenheden) bedroeg, steeg het Vlaamse aandeel met 132,5% als gevolg van de premie voor elektrische wagens.
Hoewel het marktaandeel op maandelijks niveau met 0,9% daalde in Brussel, stegen de EV-inschrijvingen met 60,4% op jaarbasis. Als gevolg van deze Vlaamse en Brusselse groei, verloor Wallonië aan terrein. Ondanks de bescheiden stijging van 9,8%, daalt het Waalse marktaandeel voor elektrische wagens van 27,6% naar 15,5%.
Inschrijvingen voor tweedehands elektrische wagens
Ook het aantal inschrijvingen van tweedehands elektrische wagens kende een sterke groei. Ten opzichte van de eerste vijf maanden in 2023 steeg het aantal inschrijvingen van 1.681 eenheden naar 4.107 registraties (+144,3%). Particuliere klanten maken ook binnen deze markt hun dominante opkomst. Zo steeg hun marktaandeel naar 49,4% ten opzichte van vorig jaar (+10,3%). Bedrijven (48%), verhuur en langetermijnlease (2,6%) zien hun aandeel daardoor aanzienlijk dalen.
Binnen de markt van tweedehands-EV’s domineert ook Vlaanderen met een marktaandeel van 76% in 2024. Bij deze enorme stijging van het aantal inschrijvingen (+181,7%) speelt ook hier de Vlaamse premie zeker mee. Ondanks een lichte daling van het marktaandeel (-0,5%), kende Brussel ook een aanzienlijke groei met 118,2% meer inschrijvingen dan in 2023. Hoewel de volumes in Brussel beduidend lager liggen dan in Vlaanderen en Wallonië, blijft deze groei opmerkelijk.
Het Waalse marktaandeel van elektrische voertuigen is dan weer gedaald van 29,5% in 2023 naar 19,9% in 2024. Toch steeg het aantal inschrijvingen van tweedehands-EV's er met 64,9%. Hoewel deze vooruitgang zeer gunstig is, wijst het krimpende marktaandeel op een tragere invoering van deze technologie in het Waalse gewest.
Tweedehandsmarkt blijft floreren in België
Binnen de volledige tweedehandsmarkt steeg het aantal inschrijvingen in mei 2024 met 4,3% naar 60.284 registraties. “Die positieve trend is te danken aan de stabilisatie van de prijzen en het overvloedig aanbod van recente voertuigen. Hierdoor hebben de consumenten een ruimere keuze uit moderne wagens. Met in de eerste vijf maanden 26.888 meer inschrijvingen dan in 2023 en zelfs 36.681 meer dan in 2022, is er een positief groeipatroon aan de gang”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.
Benzinemotoren blijven dominant
Met een marktaandeel van 55,1% domineren benzinemotoren nog steeds de tweedehandsmarkt. Terwijl het marktaandeel van dieselvoertuigen verder daalt tot 31,8%, blijft het aandeel hybride en elektrische voertuigen bescheiden toenemen tot 13%. Iets meer dan driekwart van dit segment bestaat uit plug-inhybrides (9,9%). De rest is volledig elektrisch (2,7%).
Deze verhoudingen liggen duidelijk anders voor de nieuwe inschrijvingen van personenauto's. Daar worden hybride en elektrische voertuigen aangevuurd door leasingmaatschappijen en aankopen voor bedrijfsvloten. Deze partijen nemen het grootste deel van de verkoop voor hun rekening met een percentage van 63,9%.
Gevestigde tweedehandsmodellen
Volkswagen en BMW blijven de verkoop van tweedehandsvoertuigen domineren in het eerste kwartaal van 2024. Mercedes, Opel en Peugeot sluiten deze top 5 af. Wat betreft de populairste modellen, veranderde er niets voor de top 4. De VW Golf (2.413) blijft op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (1.700), Opel Corsa (1.451) en BMW 3 Reeks (1.433). Op de vijfde plaats verschijnt de BMW 1 Reeks, met 1.209 inschrijvingen.
Oude wagens versus verjonging
In mei 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden. Dit relatief hoge cijfer is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie. Gelukkig is het aantal geleverde wagens aanzienlijk toegenomen in de laatste maanden van 2023. Hierdoor komen meer recente tweedehandsauto’s op de markt die het Belgische wagenpark verjongen. Zo is 35% van de ingeschreven tweedehandswagens minder dan 5 jaar oud.
Stabiele tweedehandsmarkt op vlak van sector en regio

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in. Terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 11% bedroeg in mei 2024, werden 88% van de inschrijvingen uitgevoerd door privépersonen. De sector verklaart hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen. Voorlopig valt hun oog hierbij het vaakst op occasie-hybridewagens. De regionale verdeling van de tweedehandsmarkt blijft stabiel. Vlaanderen behoudt haar marktdominantie met een aandeel van 55%, gevolgd door Wallonië met 37% en Brussel met 8%.
Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers
Gianni Nobile, CAR Avenue Group (Nissan/BYD/Toyota/Lexus): "We zagen de bestellingen van voertuigen positief evolueren in mei. De markt reageert goed op de promoties en is nog altijd erg geïnteresseerd in hybrideaandrijvingen. Hoewel de vraag naar elektrische voertuigen sterk blijft bij bedrijven, is er geen voelbare versnelling merkbaar van de verkoop in onze Waalse regio. Ook merkten we op dat er geen vraag was naar tweedehands elektrische voertuigen."

Ivo Willems, Cardoen: "Door het grote aanbod blijven de prijzen van nieuwe wagens dalen, waardoor ze stilaan het niveau van het autosalon benaderen. Bovendien zijn de levertijden korter, wat een leuk vooruitzicht is voor nieuwe kopers. Die positieve dynamiek heeft ook een invloed op de tweedehandsmarkt, waar de aanzienlijke prijsstijgingen van vorig jaar gestabiliseerd zijn. SUV's blijven erg gewild, waardoor hun gemiddelde verkoopprijs relatief hoog blijft rond de € 24.000. Tegelijk is er nu een ruimere keuze aan compacte modellen."
Joost Kokke, AUTO1 Group België: "De AUTO1-prijsindex daalde licht naar 137,9 in mei, kortom een 0,1% lagere prijs voor tweedehandswagens. Die neerwaartse evolutie is in lijn met een bredere trend, die een daling laat zien van 7% vergeleken met mei 2023. Voor het lopende jaar wijst onze prijsindex op 2,9% lagere prijzen. Qua brandstoftype domineren benzinemotoren. Hybridevoertuigen zijn ook een belangrijke optie geworden, maar ze blijven enigszins achter op benzine- en dieselauto's."
