Doorbraak voor Oosterweel en het Toekomstverbond
Ook oog voor kortetermijnmaatregelen

De laatste procedures bij de Raad van State worden stopgezet, er is een samenwerkingsakkoord gesloten met de gemeente Zwijndrecht en er is duidelijkheid over het Haventracé. De weg is nu vrij voor de start van de eerste werken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Niet zo lang geleden gaf niemand nog één cent om het Oosterweelproject. We hebben het dossier echter stap voor stap uit het slop getrokken. Verschillende zware molenstenen rond de nek van het project werden verwijderd. Nu kunnen we het project eindelijk op kruissnelheid brengen”. De grote projecten van het Haventracé en de Oosterweelverbinding staan nu stevig op de rails, maar Vlaanderen heeft ook oog voor de korte termijn. Er zal bijvoorbeeld nagegaan worden hoe de tolregimes in de Liefkenshoektunnel nu al gedifferentieerd kunnen worden om de tunnel aantrekkelijker te maken voor personen- en vrachtverkeer. Zo zal het nachtregime voor vrachtwagens blijven bestaan. Er wordt ook volop geïnvesteerd in de ‘modal shift’. Zo wordt er verder gewerkt aan de Noorderlijn, worden de bruggen over het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem in sneltempo verhoogd (zodat er letterlijk meer ruimte komt voor vrachtvervoer via het water), wordt de treinbediening verbeterd, worden de fietsdeelsystemen uitgebreid en maakt de geïntegreerde citypass het openbaar vervoer gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker ...