Tijdwinst en hogere productie voor Coene
Dankzij vijfassige freesmachine THC 16 Extreme en CAD/CAM-software
Van ambachtelijke matrijzenmakerij tot machinebouwer: dat is het verhaal van Coene Matrijzenbouw uit Lotenhulle, dat met beperkte middelen uitgroeide tot een uitgebreide metaalbewerkingsfirma. Bij ingewikkelde opdrachten hoort een geavanceerde freesmachine, een verwachting die de Ibarmia THC 16 Extreme met glans inlost.
Complexiteit opvangen
Het bedrijf werd van vader op zoon doorgegeven en is in de loop der jaren sterk geëvolueerd. "Vroeger waren matrijzen hoofdzaak, nu is dat machinebouw", stelt zaakvoerder Geert Coene. Door de uitbreiding van de activiteiten was er nood aan een freesmachine die complexe stukken kon bewerken. "Daarom kochten we de Ibarmia THC 16 Extreme bij Germond", verduidelijkt de bedrijfsleider.
Opspanningen uitsparen voor hogere productie
"Door de vijf assen spaar je soms twee, drie of vier opspanningen uit", stelt Jan Baeyens, verantwoordelijke Operations bij Coene. "Hierdoor winnen we tijd en produceren we meer stukken per dag, ook de complexere", vult hij aan. Coene beschikte voorheen al over al een vijfassige machine: een Ibarmia die beperkt was in ruimte. "Nu bewerken we stukken met een diameter van 1.600 mm", verduidelijkt Jan.
Economische machine
Franky Grammens, commercieel directeur bij Germond, gaat eerst ter plaatse om de noden van de klant te bekijken. Familiale communicatie staat centraal bij hem. "Wij luisteren naar wat de klant wil realiseren", stelt hij. Nadien volgt terugkoppeling. "We zoeken altijd de meest economische machine. Daarna bespreken we samen de offerte", vult hij aan.
Krachtige spindel en nieuwe sturing
Een van de grote troeven van de machine is de krachtige spindel. De Ibarmia THC 16 beschikt over een hoog toerental en groot vermogen. "Bij grote vermogens moet je vaak inboeten aan toerental, maar hier is dat niet het geval", stelt Jan. Hoge toerentallen zijn nodig om de verschillende materialen te kunnen bewerken, zoals aluminium en kunststof. "De machine draait 12.000 toeren per minuut, en dat is op deze werkvloer wel nodig", duidt hij. Tot slot is er de moderne sturing. "De moderne Heidenhain-sturing biedt heel wat mogelijkheden", luidt het.
Toegankelijkheid
"De machine is voor ons ook heel toegankelijk. Ook voor de mensen die ermee werken", laat Jan weten. Voor Coene is het erg belangrijk dat het personeel dichtbij het werkstuk kan komen. "Zo kunnen onze medewerkers gemakkelijk een stuk opmeten en correcties uitvoeren", verduidelijkt hij.
CAD/CAM voor vlotte workflow
Het is de CAD/CAM-software die de machine aanstuurt. Hiervoor werkt Coene al jarenlang samen met het bedrijf Produsoft. "Met deze toepassing kunnen we de machines offline programmeren vanop het bureau", verduidelijkt Jan.
Vertaling van tekening naar machine
"De CAD/CAM-software zorgt voor de vertaling van de tekening naar de codes van de machine", meldt Ronny Jonckheere, zaakvoerder bij Produsoft. De toepassing laat toe om parallel en extern te programmeren. "Zo kan je programmeren en meteen de volgende taak voorbereiden", vult hij aan. Dit reduceert de overstaptijd van de ene taak naar de andere, wat bijgevolg ook de totale productietijd verkort.
Stilstandtijden uitschakelen
"We hadden erg veel last van stilstandtijden: die moesten er zo maximaal mogelijk uit", luidt het bij Jan. Met de software wordt alles nu voorbereid zodat de machines vlotter kunnen omschakelen van het ene naar het andere stuk. Meerdere machines draaien op de CAD/CAM-software, iets wat de workflow helemaal ten goede komt. "Dit geldt niet alleen voor de freesmachines, maar ook voor de draaimachines", legt hij uit.
Drievuldigheid
Franky Grammens ziet de samenwerking met klant Coene en Produsoft als een tripartite. Voor Germond is het investeren in het smeden van partnerships van grote waarde. "We hebben de klant, maar ook het softwarebedrijf en tot slot de machineleverancier", stelt hij. "En het is net die samenwerking die van essentieel belang is", besluit hij.
Vlotte depannage
"Als er een depannage moet gebeuren, contacteren wij de servicedienst van Germond", stelt Jan. Bij stilstand van de machine wordt er heel snel ingegrepen, iets wat Franky beaamt. Deze depannages ziet hij als een grote prioriteit. "Wij proberen standaard binnen 24 uur aanwezig te zijn", stelt hij.
Robotisering als toekomstbeeld
"We zien de toekomst rooskleurig in en beschikken over een modern machinepark", meldt Jan. De uitdaging ligt bij het vinden van geschikt personeel, iets waar de hele sector volgens hem mee kampt. "Daardoor moeten we sneller overschakelen naar robots en programmatie", concludeert hij.
