een uniek digitaal servicemodel voor een geconnecteerde bouwkraan
Anno 2022 is iedereen wel bekend met de laatste nieuwe deelconcepten en pay-per-use oplossingen, zoals auto-delen of streaming TV. Het conventionele koopmodel behoort stilaan tot de verleden tijd in bepaalde sectoren. Net als meer en meer hedendaagse serviceoplossingen, is ook de bouwwerf toe aan een nieuwe visie waarbij de TCO (Total Cost of Ownership) van een bouwkraan een centraal gegeven wordt.
Oplossing op maat
“Omdat we nadenken over de verhouding van waarde, kost en beschikbaarheid, kunnen we een oplossing op maat bieden volgens de noden en het volume van de aannemer”, opent eigenaar en gedelegeerd bestuurder Davy De Ceuster.
“Een hybride huurmodel verlicht de huidige investeringsdruk bij onze klanten. De vraag is dan ook: waarom moet een aannemer überhaupt nog eigenaar zijn van zijn bouwkraan? Het enige wat hem echt bezighoudt, is het gebruikscomfort en de effectieve inzet in hijsdagen op de bouwwerf. Een full-servicepakket op basis van een langetermijnhuur is daar het ideale antwoord op. De berekening van die hybride huurprijs gebeurt op basis van een vaste abonnementskost, aangevuld met een afgesproken bedrag per hijsdag. En omdat we een plan op maat uitwerken, komen we steeds tot een gebalanceerd resultaat met een win-win voor beide partijen.”
De Ceuster bespreekt samen met de klant de verschillende opties en situaties op zowel korte als lange termijn.
Unieke garantie
Dit nieuwe model loopt voor een periode die best aansluit bij de verwachtingen van de klant en worden tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd, zodat de puzzel blijft passen. De aannemer in kwestie werkt steeds met een jong bouwkranenpark met weinig of geen service-interventies. Door het digitaal uitlezen van de bouwkraan ontstaan er inzichten die resulteren in een predictief onderhoudsplan, volledig beheerd door De Ceuster voor een complete ontzorging. “Wij geven als enige partner een unieke betrouwbaarheidsgarantie. Dus als de bouwkraan stuk is en bijgevolg ook niet werkt, betaal je die dag niet!”, sluit De Ceuster zelf af.
Gamechanger
Binnen het digitaliseringstraject van De Ceuster is het uitlezen van bouwkranen dus een stevige gamechanger. Door het bouwkranenpark systematisch uit te rusten met sensoren, krijgt de firma zicht op de zaak en kan het haar verhaal correcter inschatten en bijsturen richting het nieuwe servicemodel. Op basis van real-time gegevens en concrete situaties kun je steeds over de juiste waarden spreken en kunnen de berekeningen gestaafd worden met de effectieve data van de respectieve aannemer. Die herkenbaarheid biedt transparantie aan de bouwfirma, die met eigen cijfers kan berekenen wat de winstsituatie zal kunnen zijn bij een aangepaste visie op dat aloude huurmodel.
Het moment is dus gekomen om te schakelen en strategische beslissingen te nemen om vóór te blijven op de alsmaar veranderende bouwsector. Met dit model wil De Ceuster oplossingen bieden met resultaat op verschillende niveaus binnen een bouwfirma en niet enkel om lasten te hijsen op de werf.
Nooit nog discussies over vakanties, weersverlet en feestdagen en geen (dure) investeringen meer die zwaar doorwegen op het werkkapitaal van de vennootschap. Eerlijke, correcte berekening van effectieve kosten en de juiste beschikbaarheid van materiaal is de rode draad in deze discussie.
