Veiligheid bij bouwkranen: oog voor details redt levens
Aantal ongevallen met bouwkranen verdubbeld, blokletterde een Nederlandse krant onlangs. Helaas is de situatie in ons land wellicht weinig rooskleuriger, alhoewel het moeilijk is dit met cijfermateriaal te staven. De oorzaak ligt in het leeuwendeel van de gevallen niet bij de technologie, maar bij verkeerd gebruik.
De keuze is niet altijd even makkelijk, want er zijn meerdere producenten die meerdere modellen aanbieden en al die modellen kunnen nog eens voorzien worden van zeer uiteenlopende opties. Ook de prijzen lopen daarom sterk uiteen.
Flat-Top kranen zijn tegenwoordig de referentie op bouwwerven over de hele wereld. Teneinde goed voorbereid te zijn op de toekomst, heeft LIEBHERR zich gebaseerd op de uitstekende eigenschappen van de populaire bestaande EC-B-reeks om de sterke punten van deze kranen nog te verbeteren.
Aantal ongevallen met bouwkranen verdubbeld, blokletterde een Nederlandse krant onlangs. Helaas is de situatie in ons land wellicht weinig rooskleuriger, alhoewel het moeilijk is dit met cijfermateriaal te staven.
Zelfs wanneer er weinig plaats is op de bouwwerf, is het dankzij de juiste torenkraan mogelijk om alle plekken te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld met de zelfrijdende Montalift M21-4WDS, die werd ontwikkeld door Montarent i.s.m. Manitowoc Cranes (Potain) en nu ook wordt verdeeld door Pocra..
De markt van snelbouwkranen is deels een huurmarkt. Zeker grotere bedrijven blijken fervente huurders, de koopmarkt is dan weer populair bij bedrijven die bijvoorbeeld sleutel-op-de-deur- of volledige projecten aannemen.
Uit de recente bouwbarometer van Bouwunie blijkt dat er een licht herstel is in het ondernemersvertrouwen, maar nieuwe opdrachten blijven uit. Bouwunie vreest voor een crisis op middellange termijn.
De Beroepsvereniging van de Vastgoedsector, de Vlaamse Confederatie Bouw en Bouwunie, maken zich zorgen over de ‘lokale bouwstop’ of ‘bouwpauze’ die steeds meer gemeenten recent hebben ingevoerd of plannen in te voeren.
Op 8 juli heeft het Europees Parlement een ingrijpend wetgevend kader voor het Europese wegvervoer goedgekeurd. Het Mobility Package steunt op vijf belangrijke pijlers.
Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.
Registreer
Registreer en word gratis online abonnee
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.