Marathonspurt bij nieuwe wagens vs. slakkengang bij occasies in september
Na enkele maanden sterke groei, schakelen de tweedehandse wagens een versnelling terug met meer bescheiden groei. De beschikbaarheid van deze wagens neemt evenwel toe, waardoor de prijzen stabiliseren. Nieuwe wagens doen het ondertussen erg goed, met meer dan 25% groei afgelopen september. Traxio geeft een overzicht van de cijfers.

Algemene tendensen
Filip Rylant, woordvoerder van Traxio: "De groei op de tweedehandsmarkt is in september flink afgekoeld na 3 maanden van 'double-digit' groei. Er werden afgelopen maand 55.277 tweedehandswagens ingeschreven, een bescheiden groei van +4,1% ten opzichte van 2022, en een verlies van -10,1% ten opzichte van 2021. Gecumuleerd over de eerste negen maanden bedraagt de stijging +7,2% oftewel 34.752 eenheden meer dan in dezelfde periode van 2022, maar er is wel een achterstand van 25.343 stuks ten opzichte van 2021 (-4,7%). De interesse in de occasiewagen blijft dus hoog en hoewel de stijging mildert, evolueert de markt nog steeds gunstig."
"Goed nieuws is dat de beschikbaarheid van tweedehandswagens toeneemt – met uitzondering van de kleinere stadswagens – en dat de prijzen zich stabiliseren. We zijn alvast benieuwd wat het effect zal zijn van de recent aangekondigde premie voor tweedehandse elektrische wagens in Vlaanderen: dat marktsegment is momenteel met amper 1,7% nog sterk ondervertegenwoordigd. Het succes van die premie zal voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de aanbodzijde, en dan met name het aantal beschikbare occasies onder 40.000 euro, in combinatie met de elektrische appetijt van de particuliere klant."
"Bij de nieuwe wagens lijkt er dit jaar wel een marathonspurt aan de gang: in september steeg het aantal inschrijvingen met +25,4% (38.906 eenheden), waardoor de eerste negen maanden +33,2% hoger uitkomen dan vorig jaar. We merken op de parkings van de dealers dat er heel wat nieuwe wagens worden geleverd: het gaat vaak nog om auto's die eerder werden besteld en met vertraging worden geleverd en ingeschreven. Momenteel zitten we dus nog in een inhaalbeweging, waardoor 2023 mooie cijfers haalt die naar alle verwachting stilaan zullen afvlakken – ook de uitfasering van plug-inhybrides zal zich op termijn laten voelen (ten voordele van puur elektrische wagens)."

Inzichten van tweedehandsverkopers
Joost Kokke, VP AUTO1 Group België: "Op ons platform zien we een positieve instroom van tweedehandse auto's. Via onze verschillende kanalen matchen we de instroom van tweedehandse auto's aan de vraag, zowel op de particuliere markt als de zakelijke markt. Hoewel de AUTO1 Group Price Index voor de maand september opnieuw stabiele prijzen weergeeft voor de tweedehandse auto's, zorgde de wisselwerking tussen vraag en aanbod er wel voor dat september een dynamische maand was. De stabiele ontwikkeling van de index, voor de negende maand op rij, is een indicatie dat de prijzen van tweedehandse auto's voorlopig een nieuw prijsniveau hebben bereikt na de stijgingen tijdens de COVID-19-pandemie."
Frédéric Vassamillet, Soco: "Hoewel de maand september maar traag op gang kwam, hebben we ze toch positief kunnen afsluiten en gaan we erop vooruit tegenover september 2022. We hebben een mooie stock van recente tweedehandswagens met een lage kilometerstand kunnen opbouwen en daarmee beantwoorden we perfect aan de vraag van de klant. Op de occasiemarkt blijft de vraag voor PHEV en EV nog altijd erg laag en zonder financiële steunmaatregelen gaat dat niet veranderen [nvdr: in Vlaanderen is ondertussen een premie voor nieuwe en tweedehandse EV’s aangekondigd]. Ondertussen blijft de benzine de meest gevraagde motorisatie."
Simon Bossuyt, DEX: "Na een iets rustigere periode in de maand augustus voelden we in september dat de markt opnieuw begint op te leven, zowel qua aanbod als qua vraag. Bij de consument zijn er nog veel vragen rond hybride en elektrische wagens, wat de zoektocht uitdagender maakt. We merken wel dat we richting een 'normale' markt evolueren, met een aanbod dat de vraag volgt en omgekeerd."
Ivo Willems, Cardoen: "In vergelijking met september vorig jaar haalden we in de afgelopen maand exact evenveel verkopen: de vraag blijft dus bestaan, maar groeit ook niet. De prijzen zijn stabiel en er is voldoende aanbod. Het is anderzijds wel duidelijk dat er meer nieuwe wagens in overstock zijn en we vermoeden dat de parkings van de dealers zowat volstaan. We krijgen van ongeveer alle merken aanbiedingen binnen maar helaas niet van de kleinste modellen: die blijven moeilijk te vinden. Het blijft in de garages zeer druk op het vlak van de naverkoop wat erop wijst dat mensen langer met hun wagen blijven rijden, eerder dan hun wagen nu te vervangen."
Inschrijvingen tweedehandse wagens – september 2023

Details tweedehandse personenwagens
Volkswagen en BMW blijven ook in september 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens, voor Mercedes, Opel en Peugeot.
Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5. Op kop staat nog steeds de VW Golf (21.681) en VW Polo (15.406), gevolgd door de Opel Corsa (14.375), de BMW 3-reeks (12.665) en de Ford Fiesta (10.834).

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 36,4%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 53,5%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,1% net de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybridewagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybridewagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,1% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.
Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dankzij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt, waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt. De vraag is wel in hoeverre de PHEV (plug-inhybrides) zullen evolueren op de occasiemarkt rekening houdend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 11 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 89% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt zich stabiliseert op 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij – voorlopig nog – vaak interesse hebben in occasie-hybridewagens.
Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens – een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar – terwijl Wallonië stijgt van 37% naar 38% en Brussel 2% moet inboeten.
