Opvallend minder inschrijvingen van nieuwe en occasievoertuigen
Opmerkelijke terugval voor tweedehandswagens in juni 2024
In juni 2024 werd het aantal inschrijvingen op de automarkt gekenmerkt door een terugslag voor zowel nieuwe (-4,1%) als tweedehandswagens (-7,9%). Die daling is vooral opmerkelijk binnen het tweedehandssegment, aangezien deze tegen de traditionele zomertrend ingaat. Mobiliteitsfederatie Traxio analyseert de cijfers en verklaart deze ongebruikelijke markttendens.
Aantal nieuwe inschrijvingen blijft “dalen”
In juni 2024 werden in totaal 49.662 nieuwe voertuigen ingeschreven. Dat is een daling van 4,1% ten opzichte van de 51.760 registraties van juni 2023. En ook de cumulatieve cijfers voor de eerste zes maanden van 2024 laten een lichte terugval zien van -0,4%. Hierbij daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens van 264.475 in 2023 naar 263.408 in 2024.
Toch is het belangrijk om deze negatieve trend te kaderen binnen de juiste context. 2023 was namelijk een succesvol inschrijvingsjaar voor nieuwe voertuigen vanwege de levering van een groot aantal eerder bestelde auto’s. In vergelijking met 2022 (195.116 inschrijvingen) is er wel degelijk een opmerkelijke groei merkbaar van 35% in 2024.
Plotse afname binnen de tweedehandsmarkt
Ook de inschrijvingen van het aantal tweedehandswagens kenden in juni 2024 een opmerkelijke terugval van -7,9%. In vergelijking met 2023 daalde het aantal registraties van 67.528 naar 62.186 stuks. “Deze afname is opvallend omdat ze tegen de gebruikelijke zomertrend ingaat. Doorgaans kopen consumenten dan net meer tweedehandswagens voor hun zomerreis”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio.
“Daar zijn echter diverse verklaringen voor. Ten eerste doen de budgettaire beperkingen een aantal mensen kiezen voor een erg lokale vakantie of zelfs thuisvakantie. Ten tweede is ook het aanhoudende slechte weer een beïnvloedende factor. Veel consumenten kiezen daarom voor zonnige bestemmingen, die met het vliegtuig of de trein worden bereikt en niet met de auto.”
Volgens Traxio is deze daling in juni maar een tijdelijke dip binnen de ruimere context van de automarkt. Zo waren er in de eerste zes maanden van 2024 al 21.546 meer inschrijvingen (+6,2%) dan in 2023 en 40.545 meer (+12,3%) dan in 2022. De jaarlijkse cijfers laten met andere woorden een aanhoudende groei zien binnen de tweedehandsmarkt.
Benzine blijft domineren, maar (H)EV stijgt aan marktwaarde
Benzinemotoren domineren nog steeds de tweedehandsmarkt met een marktaandeel van 54,8%. Diesel verliest opnieuw terrein en daalt verder tot 32%. Deze trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel halveert van 9,9% in 2023 naar 5,6% in 2024.
Anderzijds blijft het aandeel tweedehands hybride (10%) en elektrische (2,7%) voertuigen bemoedigend toenemen, ook al is dit slechts een bescheiden stijging. Deze verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenwagens, waar hybride en elektrische voertuigen het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen met een percentage van 63,8%.
Stabiele markt op vlak van sector en regio
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in. Terwijl het aandeel tweedehands-bedrijfswagens 12% bedroeg in de eerste helft van 2024, werd maar liefst 88% van het aantal inschrijvingen gedaan door privépersonen. De tweedehandssector preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandsauto, met een voorkeur voor hybride-occasiewagens.
Wat het regionale marktniveau betreft, blijft Vlaanderen de markt domineren met een aandeel van 55%. Het aandeel van Wallonië en Brussel blijft hierbij stabiel met respectievelijk 37% en 8%.
Verouderd wagenpark belemmert vergroening van de sector
In mei 2024 bedroeg de mediane leeftijd van een tweedehandsvoertuig 7 jaar en 11 maanden, wat nog steeds relatief hoog is. De veroudering van het wagenpark is dan ook een nefast verschijnsel voor de vergroening en de reductie van de uitstoot in de auto-industrie. Gelukkig is het aantal geleverde nieuwe auto’s in 2023 aanzienlijk toegenomen, waardoor er recentelijk meer occasiewagens op de markt zijn gekomen die het Belgische wagenpark verjongen.
Gevestigde tweedehandsmerken
Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot zijn de top 5-merken die de verkoop van tweedehandsauto’s domineren in de eerste helft van 2024. De VW Golf (14.850) blijft het populairste model, gevolgd door de VW Polo (10.596), Opel Corsa (9.389), BMW 3 Reeks (8.368) en BMW 1 Reeks (7.604 inschrijvingen).
Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers
Ivo Willems, Cardoen: “Veel nieuwe wagens, die de jaren ervoor gekocht werden, werden in 2023 met uitstel geleverd. Dat zorgt voor een vertekend beeld van de inschrijvingscijfers. Begin 2024 hebben we wel een stijging in de verkoop gezien, maar die was niet gelijk aan de verkoopcijfers tijdens de salonjaren.”
“Terwijl nieuwe wagens duurder worden, worden occasies goedkoper. Volgens onze data zou de prijs van een gemiddelde tweedehandswagen met 8% gezakt zijn op een jaar tijd. Daarnaast zijn de rentetarieven gestegen waardoor de afbetaling duurder wordt, wat mogelijk maakt dat de klant het verschil in afbetaling voor jonge tweedehandsauto's kan compenseren.”
Frédéric Vassamillet, SOCO: "De vertragingen in de productie en levering van nieuwe wagens zijn afgenomen. Hierdoor neemt de vraag naar nieuwe auto's geleidelijk weer toe. Toch kiezen consumenten liever voor betaalbare tweedehandsopties als gevolg van de inflatie en economische onzekerheden. Zo groeide de verkoop van tweedehandswagens bij SOCO aanzienlijk in 2024. Dit weerspiegelt de algemene trend naar meer toegankelijke en direct beschikbare alternatieven.”
“Verder is er een gestage toename van het aandeel benzinevoertuigen, ten koste van diesels. Maar ook hybride voertuigen winnen aan populariteit dankzij hun efficiëntie en competitieve prijs onder de juiste omstandigheden. De mogelijke herzieningen van de CO2-uitstootnormen voor hybridevoertuigen kunnen deze huidige aantrekkingskracht echter aanzienlijk beïnvloeden.”
Simon Bossuyt, DEX: “Door een goed aanbod en dalende prijzen zijn nieuwe auto's net aan een opmars begonnen bij DEX. Omdat onze voorraad en verkoop hiervan het hoogste is, legt onze inkoopafdeling nu ook vooral de focus op nieuwe wagens. Het aanbod tegenover vorig jaar is een stuk hoger en dat zien we ook in de verkoop.”
“We hebben heel wat jongere wagens in stock, zowel nieuw als occasie, en zijn afgestapt van het oudere segment. De gemiddelde particulier is qua budget nog steeds aan benzine of hybride gebonden. Vooral bij langere afstanden is een elektrische auto vaak nog te duur. De voorkeur gaat dus vooral uit naar een automatische benzine- of hybrideauto."
