Auto-invoerders Partnercontent

Helft Belgische autodealers voelt negatieve impact door LEZ

Autodealer LEZ
32% van de Belgische AUTO1.com-partnerdealers geeft aan hun inkoopstrategie te veranderen, als reactie op de lage-emissiezones

Om te weten te komen wat verkopers van tweedehandsauto's denken over het effect van de lage-emissiezones (LEZ) in Europa, hield AUTO1.com in het derde kwartaal van 2024 een enquête binnen hun eigen partnernetwerk. In totaal werden 8.857 autohandelaren bevraagd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, België, Zweden, Polen en Oostenrijk. De hoofdvraag in deze survey ging over de impact van de LEZ op de activiteiten van autodealers. 

Huidige impact en verdere verwachtingen

Onder de Belgische dealers voelen naar eigen zeggen 51% van de ondervraagden een negatieve impact op hun zaken. Dat is de hoogste score van heel Europa, gevolgd door Polen met 38% en Italië met 27%. Zweden kent de laagste negatieve impact, met slechts 15% van de ondervraagden.

Huidige LEZ impact en verwachtingen tegen het einde van 2024
Auto1.com bevroeg de autohandelaren naar de huidige LEZ-impact en de verwachtingen tegen het einde van 2024

Hoe dealers hun strategieën aanpassen aan LEZ's

Wat betreft inkoopstrategieën als reactie op lage-emissiezones, geeft 43% van de AUTO1.com-partnerdealers aan hun strategie op dit moment te veranderen. Met 32% aan Belgische handelaren zit ons land net iets onder dat Europees gemiddelde. Al voert de meerderheid (53%) nog geen veranderingen door.

Op Europees niveau koopt slechts 4% van de autodealers meer elektrische of hybridevoertuigen aan. Daarnaast vermindert 11% van de Europese handelaren de aankoop van voertuigen die niet aan de LEZ-normen voldoen ten opzichte van vorige jaren.

"Aangezien de auto-industrie blijft evolueren, is het van cruciaal belang voor ons en onze partnerdealers om de impact van milieuregelgeving in heel Europa te begrijpen. AUTO1.com blijft zich inzetten om onze partners te ondersteunen bij deze overgang, door een gevarieerd aanbod van voertuigen en innovatieve oplossingen aan te bieden die aan de regelgeving voldoen", reageert Paul-Henri Lenaerts, director b2b AUTO1 Group België.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

AUTO1 GROUP SE

BERGMANNSTRASSE 72, BERLIN 10961Meer info
Mobility business solutionsFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine