DAF start toekomst met Nieuwe Generatie XF, XG en XG+
DAF zet de nieuwe standaard met een volledig nieuwe serie trucks. De nieuwe XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10% lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober.
De Europese Commissie heeft een nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen op het gebied van de reductie van emissies (CO2), alsook op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF is de eerste Europese truckfabrikant die een nieuwe generatie vrachtwagens introduceert met een zeer aantrekkelijke en aerodynamische vormgeving, die het resultaat is van de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zijn toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.
Sinds de onthulling van de eerste generatie in 1997, is de DAF XF een image-leader. In totaal zijn er maar liefst 650.000 exemplaren verkocht. De XF levert vervoerders in meer dan 50 landen een enorm hoge kwaliteit. Niet voor niets werden verschillende generaties van de XF bekroond met titel ‘International Truck of the Year’.
De nieuwe generatie XF
Nu introduceert DAF de Nieuwe Generatie XF. Die heeft een volledig nieuw cabineontwerp, dat zich onderscheidt door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica, de beste energie-efficiency en de laagste CO2-emissies ambieert. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan die van de XF Super Space Cab en Space Cab. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een ongeëvenaard direct zicht. Dat draagt bij aan de hoogste veiligheid, met name ook voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een riante stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine.
De nieuwe generatie XG en XG+
Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, waarmee een nieuw topsegment wordt gecreëerd. De XG en XG+ profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een nooit eerder geziene grote werk-, woon- en slaapruimte. De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijke instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.
De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.
Aantrekkelijke en moderne vormgeving
De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ kenmerken zich door een aantrekkelijke en onderscheidende vormgeving. De zijkanten staan ietwat onder een hoek en met de vlak en naadloos op elkaar aansluitende cabinepanelen, voorruit en portieren leidt dat tot een voortreffelijke aerodynamica.
De trucks van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ vallen op door een stijlvolle grille met chromen accenten. Daarboven bevindt zich een zilverkleurige naamplaat, waarbij het glanzend ingelegde logo de klasse van de voertuigen onderstreept. De luchtinlaat is fraai in de voorzijde geïntegreerd en draagt bij aan het stoere en tegelijkertijd elegante ontwerp. Dat verder wordt versterkt door de prominente grille, die de toegenomen lengte aan de voorzijde accentueert.
Quality by Design
Voor de nieuwe DAF trucks worden alleen de beste materialen gebruikt. De cabinestructuur is opgetrokken uit lichtgewicht en hoogwaardig staal en in het interieur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van leer en eersteklas, zacht aanvoelende materialen.
De nieuwe generatie DAF is ontworpen met gebruikmaking van de Six Sigma kwaliteitsmethodiek. Verder hebben de voertuigen meer dan 20 miljoen kilometer aan functionele en praktijktests ondergaan om de maximale levensduur en betrouwbaarheid zeker te stellen zodat ze voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van DAF.
Efficiëncy van de toekomst
- Een tot wel 10% lager brandstofverbruik
- Toonaangevende aerodynamica
- Exterieurdesign met extreem gunstige luchtgeleiding
- Optimale luchtstromen in motorcompartiment
- Geavanceerde camerasystemen
- Vele zichtbare en onzichtbare details voor beste aerodynamica
- Nieuwe, zeer efficiënte aandrijflijnen
- Verder verbeterde systemen die de chauffeur ondersteunen
- Toonaangevende aerodynamica
- Lage voertuiggewichten
- Slechts 6.912 kg voor XF-trekker in de meest gangbare specificatie
- Over-the-air updates voor het voertuig
- Onderhoudsintervallen van eenmaal per jaar en zelfs tot 200.000 kilometer
