Dolle rit speedpedelecs zet zich verder in augustus
+77% (nieuw) en +106% (tweedehands) meer inschrijvingen dan vorig jaar

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers: “De inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs hebben een dolle zomerrit achter de rug: ook in augustus bleef het niveau erg hoog. Ten opzichte van augustus 2021 steeg de markt met maar liefst +77,1% tot 1.849 eenheden waardoor het jaartotaal al is opgelopen tot 11.717. Dat is een stijging met +34,6% ten opzichte van de eerste acht maanden van 2021 en we naderen stilaan het totale aantal nieuw ingeschreven speedpedelecs van 2021 (12.377 stuks)! Een succes en het is een mooie vaststelling dat het aantal inschrijvingen is gestegen in ALLE provincies: dat komt waarschijnlijk door een combinatie van de toenemende filedruk en het mooie weer - waardoor we een stijging zien bij de particuliere aankoop van bijna 36% - en een gestegen interesse in fietsleasing. Hoewel bescheiden in absolute aantallen, is het mooi om te zien dat zowel Brussel als de Waalse provincies erg hard blijven gaan. De kroon gaat echter naar Oost-Vlaanderen dat Antwerpen erg dicht op de hielen zit met een verschil van amper 51 stuks over het hele jaar. Nog spectaculairder is de stijging bij de tweedehandse speedpedelecs. Die zijn erg gegeerd en dat vertaalt zich in een stijging met +105,8% tot 677 units en een jaartotaal van 3.891 snelle fietsen, een stijging met maar liefst +130,1% ten opzichte van de eerste acht maanden van 2021. Dat is des te opvallender omdat de speedpedelec een relatief recent fenomeen is. Heel wat tweedehandse hogesnelheidsfietsen krijgen met andere woorden een tweede leven en blijven lang in gebruik.”
Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet: “Deze cijfers van op elkaar volgende topmaanden tonen mooi aan dat de speedpedelec populair blijft en zelfs aan populariteit wint. Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speedpedelecs blijft toenemen en zelfs indien er geen bruto loonruil wordt toegepast om via de werkgever een fiets te kopen of te leasen, wordt er meer en meer van en naar het werk gefietst. De recente berichten om bedrijfswagens (lees “salariswagens”) en tankkaarten zwaarder te gaan belasten, doen een aantal werknemers voor de fiets kiezen. Een fietsvergoeding van 0,25 €/km heen en terug is namelijk een aanzienlijk voordeel t.o.v. een loonvermindering door het te betalen voordeel alle aard (VAA) en de stijgende brandstofkosten. Fietsen is trouwens gezond en vermijdt files!”
Particulier versus bedrijven en leasing
Particulieren nemen in deze eerste acht maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening: maar liefst 5.901 stuks (50,4%) waren privé-aankopen. Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 4.312 stuks of 36,8% van de markt. Een stijging van +42%. Bedrijven stijgen wat minder snel met 1.504 stuks of 12,8% van de markt.

Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, en geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.”
Geografische verschillen
Ook in 2022 blijven de speedpedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt 95% voor zijn rekening met 11.133 stuks, terwijl Brussel (246 stuks) en heel Wallonië (338 stuks) de overige 5% van de markt vertegenwoordigen.
Opvallende vaststelling: Antwerpen – met een totaal van 2.775 inschrijvingen – bevestigt haar koppositie als pedelec-provincie, maar Oost-Vlaanderen volgt op amper enkele eenheden (2.724 stuks). Ook Vlaams-Brabant (2.415 ex., +38%) zit net als Limburg (1.867 ex; +41%) en West-Vlaanderen (1.352 ex., +35%) duidelijk in de lift.

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speedpedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.
Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speedpedelecs.”
In augustus zijn de resultaten aan Waalse overwegend positief: Namen (+136%) & Luik (+114%) groeien fors, maar ook Henegouwen (+84%) boekt vooruitgang. Waals-Brabant stijgt opnieuw erg bescheiden (+4%). In de provincie Luxemburg blijft de speedpedelec een zeldzame verschijning, maar we zien een stijging met +66% tot 25 exemplaren in augustus. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije acht maanden 246 nieuwe speedpedelecs in, een mooie groei met +41%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een heel verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.
Cijfers tweedehands-speedpedelecs
Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat rond de 50.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speedpedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.
We merken dus de ontwikkeling en sterke groei van een tweedehandsmarkt. Tijdens de maand augustus werden maar liefst 677 tweedehandse speedpedelecs ingeschreven, een stijging met +105,8% . Over de eerste acht maanden van 2022 vonden 3.891 speedpedelecs een nieuwe eigenaar. Een groei van maar liefst +130,1% met vorig jaar (1.691 stuks) en bijna 6 maal meer (+579,1%) vergeleken met 2020 (573 stuks).
