Mobility Package betekent ingrijpende hervorming van het Europese wegvervoer

Op 8 juli heeft het Europees Parlement een ingrijpend wetgevend kader voor het Europese wegvervoer goedgekeurd. Daarmee is het Mobility Package na drie jaar onderhandelen tot een einde gekomen. Het nieuwe regelgevingskader steunt op vijf belangrijke pijlers:
- Duidelijke regels voor de detachering van vrachtwagenchauffeurs om gelijke lonen te garanderen. De nieuwe regels bieden een duidelijk rechtskader om een wildgroei aan nationale regels te voorkomen en ervoor te zorgen dat chauffeurs een fatsoenlijk loon ontvangen.
- Dankzij de nieuwe regels worden de arbeidsomstandigheden beter. Vervoersondernemingen moeten het zo plannen dat bestuurders in het internationale goederenvervoer regelmatig naar huis kunnen terugkeren (elke drie of vier weken). De verplichte wekelijkse rusttijd mag niet in de vrachtwagencabine worden doorgebracht. Indien de rusttijd niet thuis plaatsvindt, moet het bedrijf de verblijfskosten betalen.
- Volgens de huidige regels mogen na een internationaal transport maximaal drie cabotageritten worden uitgevoerd gedurende zeven dagen. De nieuwe regels voegen daar een afkoelingsperiode van vier dagen aan toe. Hierdoor mogen chauffeurs na drie cabotageritten, geen cabotageritten meer uitvoeren in de desbetreffende lidstaat gedurende vier dagen.
- Om op te treden tegen brievenbusfirma’s moeten wegvervoerondernemingen kunnen aantonen dat zij voornamelijk actief zijn in de lidstaat waar zij geregistreerd staan. De nieuwe regels vereisen ook dat vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar het operationele centrum van hun onderneming.
- Lichte bestelwagens van meer dan 2,5 ton die internationaal rijden, moeten beschikken over een transportvergunning, moeten rekening houden met de rij- en rusttijden en moeten verplicht een tachograaf installeren.