verfproducent vindt zijn match in schuurmaterialen
“Een match made in heaven”, zo beschrijft Patrick Van Minsel CEO van Klingspor de relatie met Guilmin. Dat kan de 4e generatie van de decoratiewinkel en verfproducent in Marche-en-Famenne, Nicolas Guilmin enkel bevestigen. “Klingspor is waar de schildersmarkt naar op zoek is, de producten zijn goed in prijs-kwaliteit, de presentatie zet aan tot kopen", klinkt het.
Het gamma valt of staat bij de presentatie
Sinds de overname van Nicolas Guilmin een aantal jaar terug, neemt de groei van de verffabrikant exponentieel toe. Het produceert verf onder private label voor heel wat verdelers, maar ook met hun eigen luxe verfmerk Peintagone dat sinds 5 jaar op de markt is, valt hun aanwezigheid in de Benelux niet te ontkennen. In die groei werden niet alleen de looks van de decoratiewinkel ‘Guilmin’ onder handen genomen, ook het gamma aanwezig in de winkel werd vernieuwd.
De keuze voor Klingspor als partner bleek snel gemaakt. “Commercieel waren we dringend op zoek naar een betere match. Klingspor ligt niet alleen met zijn prijs-kwaliteit goed in de markt, maar maakt alles zowel voor de klant, als de verkoper gemakkelijk door de presentatie van zijn artikelen”, zegt Luna communicatieverantwoordelijke bij Guilmin. “Ik had nog geen speler ontdekt die er in slaagt om schuurmaterialen op een aantrekkelijke, overzichtelijke én bovenal informerende manier voor te stellen. Uiteindelijk valt of staat een gamma bij de presentatie in de rayon!”, zegt Nicolas.
Uit hetzelfde hout gesneden
Klingspor werkt voor 95% met dealers, en vormt al 130 jaar een exclusief merk. Sinds kort is Guilmin een van die dealers en dat lijkt goed te werken. “De twee bedrijven hebben hetzelfde DNA, eenzelfde visie op de markt: plan van aanpak is doe normaal, dat is gek genoeg, kies voor simpelheid en smaak”, aldus Patrick van Klingspor. “We vullen elkaar aan: enerzijds heeft Klingspor een gamma afgewerkte producten, anderzijds beschikt Guilmin over grondige kennis van de schildersmarkt, distributiekanalen en marketing.”
Van wensen tot optimale rayon
Initieel leek een rayon van 6 meter te volstaan, maar omdat Guilmin alle producten voor de schilders in de rayon wilde, bleek een wand van 8 meter geen overbodige luxe. “De rayon werd op maat van onze noden getekend. Op 2 dagen was de wand tot in het kleinste detail afgewerkt.”, klinkt het. Het Klingspor-gamma reduceren was geen optie. "Na een eerste evaluatie merken we dat het gamma zeker niet te groot is! De mogelijkheid bestaat eerder om de rayon nog verder uit te breiden, want ook heel wat professionals uit andere sectoren zoals schrijnwerkers komen in de winkel en vragen naar Klingspor”, zegt Nicolas. “Het is een project dat op zich zal evolueren. We passen onze installatie aan naar de noden van de klant, op maat van de vraag die ze binnen krijgen”, zo klinkt het bij Didier, vertegenwoordiger bij Klingspor.
coherent gamma
De toekomst voor de samenwerking van Klingspor en Guilmin ziet er veelbelovend uit. “Ik geloof dat er een enorm potentieel is voor een samenwerking in de Benelux. Onze verkopers voelen een duidelijke vraag naar een alternatief, naar een coherent gamma van verf en toebehoren dat aansluit bij de noden van de professional. De onderhandelingen lopen om samen met Klingspor in onze meer dan 100 Peintagone-verdeelcentra één front te vormen. En de schilders de producten te geven waar ze nood aan hebben", besluit Nicolas Guilmin.

