KMO-Barometer Unizo toont duidelijke verbetering ten opzichte van vorig kwartaal
"De kentering is ingezet, maar de meeste ondernemers zitten nog heel diep"
De KMO-Barometer van Unizo toont in het tweede kwartaal van dit jaar een duidelijke verbetering ten opzichte van het dramatische eerste kwartaal, met een aandeel somber gestemde ondernemers dat nog 'slechts' 15,21 procentpunten hoger ligt dan het aandeel positief gestemde ondernemers. Toch behoort deze kmo-barometer nog altijd tot de meest sombere uit de Unizo-geschiedenis. "Vergeet niet dat het aandeel gelukkig gestemde ondernemers in het vierde kwartaal van 2019 nog 3,35 procentpunten hoger lag dan het aandeel ongelukkige", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.
Om de huidige score helemaal in perspectief te plaatsen: de kmo-barometer voor het eerste kwartaal van dit jaar toonde het allerslechtste resultaat sinds het begin van de metingen in 1987, met een aandeel ontevreden gestemde ondernemers dat toen maar liefst dat toen maar liefst 37,72 procentpunten hoger lag dan het aandeel gelukkige zelfstandigen. "We zien in de toch significante verbetering voor het tweede kwartaal onder meer het effect van de heropening van de kleinhandel non-food en de horeca", verduidelijkt Danny Van Assche.
De conjunctuurenquête werd afgenomen van 15 tot 19 juni 2020. In totaal vulden 775 ondernemer uit diverse sectoren de bevraging via CheckMarket in. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar daalde het gemiddeld aandeel negatief gestemde ondernemer over alle indicatoren heen van 49,37% naar 33,32%. Het aandeel positief gestemde steeg van 11,65% naar 18,11%.
