Cruising Chauffeur verzekert veiligheid
Automatisch rijsysteem voor autosnelwegen

De grootste oorzaak van ongevallen op de wegen is menselijk gedrag. Velen zien daarin de noodzaak en het belang van automatische systemen in de wagens van de toekomst. Automatisch rijdende auto’s op snelwegen zit al een paar jaar in de lift. Continental zit bijvoorbeeld al sinds 2012 in de testfase op publieke wegen in Nevada. Haar Cruising Chauffeur geeft auto’s de mogelijkheid om het stuur van de bestuurder over te nemen op autosnelwegen in overeenstemming met nationale wetgevingen. Terwijl de Cruising Chauffeur geactiveerd is, wordt de data van sensoren als camera’s, radars en LiDAR geanalyseerd in de centrale Assisted & Automated Driving Control Unit (ADCU). Met deze informatie en bijkomende gegevens omtrent het verkeer wordt bijgevolg een model opgesteld van de omgeving van de auto. Dit stelt de wagen in staat automatisch manoeuvres uit te voeren en rekening te houden met het verkeer. Op het einde van de autosnelweg is het de bedoeling dat de bestuurder het stuur opnieuw van het systeem overneemt. Als de chauffeur daartoe om een of andere reden niet in staat is, kan het systeem bovendien de auto veilig en automatisch aan de kant zetten. Deze veiligheidsfunctie zal deel uitmaken van de geplande lancering van de Cruising Chauffeur in 2020.