KMO-Barometer Unizo noteert slechtste tevredenheidsscore ooit
De KMO-Barometer van Unizo toont voor het afgelopen kwartaal het meest sombere resultaat sinds het begin van de metingen in 1987. Het aandeel ontevreden gestemde ondernemers ligt maar liefst 37,72 procentpunten hoger dan het aandeel tevreden ondernemers. Een vrije val ten aanzien van het vierde kwartaal van 2019, toen het aandeel gelukkige zelfstandigen en kmo's toch nog 3,35 procentpunt hoger lag dan het aandeel ongelukkige. "Het geeft aan hoezeer deze crisis bij onze ondernemers door merg en been snijdt", aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.
Deze fors negatieve tendens komt tot uiting bij alle indicatoren (tevredenheid over het bedrijf, tevredenheid over de economie, het werkvolume in de toekomst, het werkvolume ten opzichte van vorig kwartaal, de rendabiliteit in de toekomst, de rendabiliteit ten opzichte van vorig kwartaal, het personeel in de toekomst, het personeel ten opzichte van vorig kwartaal en problematische betalingen). Met als uitschieters de rendabiliteit ten opzichte van vorig kwartaal (- 64,63 procentpunten), de tevredenheid over de economie (-61,67 procentpunten) en het werkvolume ten opzichte van vorig kwartaal (-58,72 procentpunten). Relatief gezien iets minder slechte (maar nog altijd uiterst negatieve) scores zien we bij de indicatoren personeel in de toekomst (-16,60 procentpunten) en personeel ten opzichte van vorig kwartaal (-58,72 procentpunten).
Focussen we specifiek op de deelsectoren kleinhandel en industrie, dan is de gemiddelde score over alle indicatoren, nog aanzienlijk slechter dan de -37,72 procentpunten voor de ganse populatie: respectievelijk -45,13 en -44,14 procentpunten. De dienstensector doet het eveneens bijzonder slecht, met -38,15 procentpunten. Bij de bouw is dat - 31,90 en de vrije beroepen -26,55 procentpunten.
