Transciptie
Standplus als standenbouwbedrijf. Een typisch standenbouwbedrijf dat zich focust op standen bouwen.
Wij ontwerpen de standen zelf en wij voeren die ook uit in de ons omringende landen, vooral Europa. Onze klanten zijn voornamelijk Belgisch en als het ware volgen wij onze klanten op de locaties waar zij beurzen willen deelnemen.
De. De basis van onze beursstanden zijn modulair of circulair.
Dat betekent dat wij zoveel mogelijk materiaal hergebruiken.
We werken met ongeveer negen ontwerpers die én de standen ontwerpen én de projecten begeleiden. Maar het is belangrijk om een heel goed team te hebben van mensen die met elkaar samenwerken en op elkaar ingespeeld zijn.
Wij hebben als het gaat over productie, want we zitten op de bureaus nu met een negental ontwerpers die hun ontfermen over de klant.
Dan gaat het naar de productie en binnen de productie hebben we een afdeling elektra.
We hebben een afdeling print.
We hebben dan het magazijn op zich waar we nu instaan
en dan hebben we nog een afdeling schrijnwerk en dan nog de lakkerij ook.
Dus eigenlijk hebben we zowel schilders als schrijnwerkers, als DTP'er, als elektriciens, als gewone magazijniers in dienst.
We vallen wel onder de houtsector, maar echt een houtbedrijf zijn we niet, dus het is een beetje atypisch en is eigenlijk per toeval dat we Woodwize hebben leren kennen. We hadden daar vroeger eigenlijk geen kennis van.
Woodwize is het sectorfonds voor de sector hout en meubel.
Wij organiseren opleidingen voor werknemers, werkzoekenden en geven bijscholing aan leerkrachten.
Daarnaast ondersteunen wij het opleidingsbeleid in de bedrijven voor arbeiders en bedienden.
Wij hebben een pijler HR-advies en een dienst Veiligheidsadvies.
Sinds dat we Woodwize hebben leren kennen hebben ze ons zowel in veiligheid ondersteund als in opleidingen.
Interne opleidingen ook.
Inderdaad. Wij hebben meer dan 2000 bedrijven in onze sector, maar meer dan de helft is met minder dan vijf medewerkers.
Die hebben geen HR-beleid uitgebouwd. Van daaruit dat er een hoge nood is bij deze bedrijven. Bij de kleine bedrijven, maar ook de middelgrote bedrijven om hierin ondersteuning te krijgen vanuit de sector.
Veel wat we hier doen, en ik spreek dan voornamelijk over mezelf, dat is allemaal een buikgevoel. Ik heb zelf geen HR achtergrond of zo. Wij hebben dan ook niet intern in bedrijf en je botst daar wel een beetje op dat je die bepaalde kneepjes van het vak niet hebt.
Zoals veel sectoren hebben wij ook knelpuntberoepen, dus het is voor ons belangrijk om onze vacatures ingevuld te krijgen. Daarom ondersteunen wij bedrijven bij het uitschrijven van hun vacatures.
Want standenbouw op zich, allee, het heeft dat niemand op zijn CV staan.
Dus dat is veelal een aanvoelen van is die persoon het juiste hout gesneden om een standenbouwer te worden of gaat hij de mentaliteit hebben om te passen binnen ons bedrijf?
Ik hoor inderdaad vaak van werkgevers dat zij selecteren vanuit een buikgevoel. Vandaar dat het functie- en competentieprofiel heel belangrijk is in een functie- en competentieprofiel waar de taken omschreven en worden daaraan de nodige competenties gekoppeld.
Je kan wel een vacature uitschrijven… Iedereen kan dat… maar de juiste vacature met de juiste nadrukken om bepaalde accenten leggen heeft wel een meerwaarde.
Wij zorgen dat zij laagdrempelige vacatures uitschrijven.
Waar wij op hameren is dat wij maximum vijf competenties opnemen in een vacature.
Wij doen rond inclusief ondernemen. Voor ons is inclusief ondernemen: kansen bieden, gelijke kansen bieden, ongeacht leeftijd, herkomst, arbeidsbeperking.
Dus voor ons is het belangrijk dat iedereen welkom is in een bedrijf zonder dat het bedrijf moet gaan kijken om hun economische waarden of hun kwaliteit van het werk gaan in te boeten.
Wij kijken vooral ook naar ervaring en wat dat die persoon in zijn mars heeft dan dat gaan kijken van: Oei, die is al boven de vijftig jaar, dat gaat niet meer gaan…
Bij ons is het echt wel: Kan dat een meerwaarde zijn, die persoon? En dan gaan we die die kans ook geven.
Wat wij zien is dat er een hoge instroom is van anderstaligen in onze sector.
Dat geeft wel een bepaalde moeilijkheid: Als je geen Nederlands kan, alles staat hier in het Nederlands bij ons.
Als je niet kunt lezen wat dat die beschrijving is, dan weet je ook niet wat dat je moet uithalen.
Daarom ondersteunen wij bedrijven bij het uitschrijven van een beeldwoordenboek.
Echt beeldwoordenboeken op maat van het bedrijf.
Ja, en vooral de interne opleidingen. Iedere nieuwe werknemer die er toe komt, al is het bureau of al is de standenbouwer op de baan of is hier intern in het magazijn. Die krijgt een opleiding.
Als je iemand nieuw in dienst neemt, en zeker bij ons als standenbouw, ik heb het gezegd: dat staat niet op je CV standenbouwer…
Je krijgt ook de tijd bij ons voor dat voor dat te leren.
Maar doordat je effectief die interne opleiding doet, dat dat komt ook effectief op papier.
Dan heb je ook als werknemer zelf ook iets onderbouwd.
Dus het is zowel voor ons als werkgever of als werknemer een meerwaarde.
En wij staan daar ook voor open. Onze mensen die weten dat ook als ze iets willen bijleren…
Ze moeten maar gaan kijken op de site of krijgen maandelijks de folder van Woodwize. Al die opleidingen staan erin, het kan allemaal.
Naar doorstroom werken wij bij bedrijven rond de competenties-check Die competentie-check is eigenlijk dat wij een foto gaan maken in het bedrijf om te gaan kijken welke competenties of vaardigheden dat er nodig zijn voor de toekomst.
Het bedrijf heeft nood om een HR-structuur uit te werken. Zij willen inderdaad hun competentie- en functieprofielen van nabij gaan bekijken om daar dan doelgerichter individuele opleidingsplannen kunnen aan te koppelen.
Dat is iets die, allee jammer genoeg, tot nu bijna niet bestaande is… dat we eigenlijk…
Allé, niet bestaande, dat is gaan waar. Maar het is niet uitgeschreven, het staat nergens op papier.
Het wordt niet… Ja… uitgehangen of hoe moet ik het zeggen.
Dus daarin gaat Woodwize ons nu, wel helpen, om dat effectief een vorm te geven die representatief is, waarmee we meer naar buiten kunnen komen, dat we kunnen verkopen, dat we kunnen koppelen aan onze vacatures. Heel die winkel…
Hier hebben we gewerkt rond loopbaanbegeleiding, interne loopbaanbegeleiding.
Dat betekent eigenlijk dat de leidinggevenden begeleid zijn geweest om hun mensen te motiveren om hun interne loopbaannoden bespreekbaar te maken.
En ik heb toen als geluk, echt wel, een één op één begeleiding gehad, puur over evaluatiegesprekken en hoe dat je het gesprek moet aangaan.
En dat heeft me wel echt geholpen. Ik heb toen x aantal uren, dat was iedere keer, zelfs op een andere locatie. Dat was buiten bedrijf, één op één.
Dus ik kon echt ook de problemen die ik had op het bedrijf aankaarten en het werd daarop gewerkt, dus dat was echt voor mij wel echt een meerwaarde. Ik heb daar wel veel uit geleerd.